MY ADVENTURE

”Dock får man INTE glömma att året blir vad man gör det till. Man kan inte förvänta sig ett lyxliv i Miami, New York eller LA. Om det är det man vill får man välja Select High School istället och betala dubbelt så mycket. Om man får en placering man inte hade förväntat sig är det ingen annan än sitt eget fel om året blir dåligt. I det läget kan man ABSOLUT inte skylla på Explorius eller i mitt fall ISE. Så det handlar till stor del av att sina förhoppningar inte kan vara allt för höga. Det är klart att det kanske finns personer i sin omgivning man inte trivs med, det kan man dock inte göra något åt.”

Citerar Emelie som ska åka till USA i höst samtidigt som mig.

Det hon skriver är helt korrekt! Ända sedan jag fick min preliminära placering har jag hört frågor från vissa personer som tex ”varför Minnesota av alla ställen?”, ”är det inte roligare att hamna i en mer attraktiv stad?” osv.

Redan när jag ansökte om att få åka som utbytesstudent visste jag att jag kan hamna precis var som helst. Jag ska inte åka dit för att bara se nya saker, utan också för att uppleva en ny kultur, utmana mig själv och se hur jag kan klara mig själv utanför min trygghetszon.

Det här året  är ju till för mig att lära mig och uppleva nya saker och just dessa orsaker har tagit mig fram till ett ubytesår. Att kunna se olika sevärdheter och turistställen kan jag göra senare i mitt liv.

Jag har en teori om att allt i livet blir vad man gör det till. Det spelar ingen roll vart jag hamnar, bara jag själv gör det bästa av det jag får.

20081126214236_large

One thought on “MY ADVENTURE

  1. Jag var au pair i Minnesota 07/08 (och det är för övrigt min bild på gitarren utanför Hard Rock Café längre ner;). Men det stämmer det du skriver, att det inte handlar så mycket om var man hamnar, det viktiga är att familjen är bra och att man gör det bästa av sitt år. Jag ville först hamna i Kalifornien eller något annat varmt ställe men det slutade med att jag valde Minnesota och jag ångrar det inte för en sekund. Jag ska till och med flytta tillbaka dit eftersom jag saknar det så mycket. Min personliga åsikt är dessutom att människor i norra USA är mycket mer genuina och trevligare än i södern (och i Minnesota tycker alla att det är jättekul med svenskar eftersom det finns så många svenskättlingar där).

    Det som kan vara en nackdel i Minnesota är att det verkligen är full vinter där med massor av snö och kyla, men jag gillar det. Vintrarna är inte så långa och varar ungefär från slutet av november till början av april. Resten av månaderna är det supervarmt och fuktigt.

    Mall of America är för övrigt riktigt häftigt med över 500 affärer och en inhomhusnöjespark. Brist på shopping kommer du garanterat inte att ha om du hamnar där ;)

    Efter att ha besökt Los Angeles är jag glad att jag inte flyttade dit. Det är inte alls så glamoröst som på tv, såvida man inte är i lyxområdena. Jag blev förvånad över hur slitet allt var där och hur många slumområden det finns och vilken tid det tog att transportera sig med kollektivtrafik.

    Nu skrev jag nästan en hel novell här, men det jag vill komma fram till är att jag är så glad att jag upptäckte Minnesota :)

Kommentera

