FIRST SCHOOLWEEK

Förlåt för dålig uppdatering! Denna vecka har varit riktig hektisk med skolstart, läxor och träningar.

Skolan här gör mig ganska så stressad, det är tidig uppgång varje dag och 5 min mellan varje lektion. Är du mer än 2 min sen får du en så kallad ”tardy” och när du lyckats fått ihop 4 tardys får du kvarsittning i 2h. Såklart har alla på hela skolan (ca:1400st elever) då rast samtidigt, så det gäller att tränga sig fram för att hinna! Annars verkar Amerikanskt High School rätt så chill. Ganska ologiskt dock att jag kan få extra poäng genom att ge läraren pennor, utan att jag egentligen gjort några framsteg i själva kursen..
Här är det riktigt viktigt att du lämnar in dina läxor och självklart då i tid. Om du t.e.x skulle fått ett A på uppsatsen men lämnar in den en dag försent får du ett B i betyg och om det är två dagar sent får du ett C. Så det gäller att lämna in i tid! I de flesta kurser som jag läser gillar lärarna att ge en mindre läxor men att man då ska göra dom över en dag, istället för en vecka som vi brukar ha hemma i Sverige. Nästa vecka kommer jag t.e.x ha fullt upp då jag kommer att få en läxa varje dag i US History. Som tur är verkar denna kurs ganska enkel! Jag som är van att vi använder våra laptops på Bessemer har det rätt tufft här. Böcker som väger 3kg styck och vi får absolut inte ens ta med oss våra datorer till skolan.. Men det är bara att vänja sig, 10 månader kvar!

Som svar på din fråga Sandra så som du kanske ser finns det knappt någon tid till att ta bilder inne i skolan. Dessutom 1. Man får varken ha på sig mobil eller kamera i Skolan (inte på rasten heller) och 2. Det finns alltid en polis i korridoren som ser till att man inte är där under lektionstid.

Var på ett återbesök till doktorn i torsdags och fick ny medicin. Fick svar på några prover och har nu fått antibiotika för bihåleinflammation. Detta kan vara den största orsaken till mina reaktioner. Så detta kommer att bli kanon bra och bästa fall behöver jag inte byta värdfamilj!

I fredags skulle vi egentligen kolla på The FootballGame på skolan, men både jag och Ronja var helt slut efter denna händelserika vecka så att vi båda somnade direkt när vi kom hem.

Igår (lördag) hämtade vi upp Erica (utbytis från Norge) och åkte först iväg till en liten marknad i Wauwatosa och kollade runt. Provade funnelcake (smakade som en munk med topping på), vilket verkar vara tradition här på alla fairs och festivaler. Drack sedan lemonad och bara tittade runt. Såg dessutom ett par fräna djur, speciellt en riktigt söt igelkott!







Jag, Erica och Ronja for sedan iväg till Starbucks för lite kaffe och lite tjejsnack. Riktigt skönt  att prata med människor som verkligen förstår hur man känner.

Till middag blev det Tacos och det smakade precis som hemma, fick lite hemlängtan av det.. Dock gick det över när vi sedan hämtade upp Erica igen och hon, jag och Ronja åkte iväg och bowlade. Hade det riktigt kul och lyckades dessutom vinna en av de två gångerna vi spelade!






Idag är det söndag och sitter just nu och tuggar på lite djungelvrål. Fail att min värdfamilj varken tyckte om läkerol eller djungelvrål (lakrits är typ obefintligt här, det som kallar lakrits smakar nå helt annat!) och gav tillbaka det till mig för att de inte skulle gå till spillo. Men hey, mer lakrits till mig! Haha.

Ska snart iväg med Ericas värdfamilj till Milwaukee för att se en Native American festival/marknad!

Kommentera

