SWEDENvsUSA

Här är några skillnader mellan USA (eller iaf där jag bor) och Sverige som jag snappat upp under den tiden jag varit här.

  • Kläder – Här är det väldigt vanlig att man går överallt med mjukiskläder, speciellt dessa Yogapants för tjejer. Vissa dyker till och med upp med pyjamaskläder.. Skolan har en dresscode om att man inte får visa för mycket hud, men borde det inte finnas en gräns på hur slarvig man kan klä sig? Måste dock tilläga att visa klär sig waay over the top, tror att det finns en anledning varför ordet ”lagom” inte finns med i det engelska språket..
  • Dörrhandtag – Alltid runda handtag, varför? Det har jag inte en aning om.
  • Läsk – Alltid Free Refill på restauranger
  • Mat – Större portioner och mycket onyttigare. Serveras alltid pizza som ett val till skollunchen som det droppar olja ifrån och dessutom är pommes en grönsak eftersom den kommer från en potatis. Man friterar allt, framförallt på alla fairs (marknader) dom har. Allt ifrån Oreos, donuts, twinkies och till och med smör (hur äckligt det än låter). Någonting i princip varje unge har med sig som skollunch ibland är Peanutbutter and jelly sandwich. Vilken är en dubbelmacka med smör, jordnötssmör och sylt kletat inuti.. Har inte smakat den än, men det är väl ett måste innan året är slut?
  • Bilar – Alla bilar verkar vara större, i princip alla jag känner har antingen en minivan eller en SUV. Dessutom låser de sig automatiskt när man kör. Gör det de i sverige också? vad vet jag egentligen..
  • Regler – Folk i min ålder blir behandlade som småbarn ibland. Inte konstigt att så många spårar på college och dessutom blir sixteen an pregnant liksom när dom inte får lära sig att ta ansvar. Några exempel på regler är:
  1. Curfew – Kl 10 i hela staden, ser polisen dig och du är under 18 skjutsar dom dig hem. Du måste ha tillstånd och visa om du tex åker hem från jobbet senare än det. Dessutom finns det curfew på köpcentrumerna här, är du under 18 år får du inte vistas där utan målsman efter kl 4 på fredagar och kl 3 på helger.
  2. Hallpass – För att kunna gå till ditt skåp/toa måste du ha ett s.k hallpass. Ett pass där det står vart du ska, vilken tid du gick/kom tillbaka och med underskrift av lärare och detta får bara användas ett fåtal ggr, i vissa fall får det inte alls användas. Kan tilläga att jag höll på att kissa på mig och inte fick gå..
  3. Sjukanmälning – Förälder måste ringa och dessutom måste de skriva en lapp, som du byter ut mot ett pass som du sedan visar varje lärare. Som ett bevis på att du varit sjuk.
  4. Mobiler – ja jag förstår att de inte får vistas i skolan, men böter på 5000 kr är väl lite att ta i?
  5. Tardy/Detention – Är du mer är 2 min sen till din lektion får du en tardy. När du fått tre sådana blir det detention i två timmar efter skolan. Är ju lite svårt ibland när man får 5 min, ska på toa och ska upp och ner mellan tre våningar.
  6. Skollunch – Du måste stanna inne i matsalen de hela 30 minuterna med lärares uppsikt. Dessutom plastbestick så att ingen ska knivhugga någon..
  7. Du får inte lämna klassrummet förren the bell ringer, vilket ofta är på en väldigt odd time. Typ 13:26 eller att vi börjar 7:22 varje morgon..
  8. Killar/Tjejer – I princip alla jag känner har regler gällande att ha en person av annat kön på sitt rum. De måste få föräldrars tillstånd, och om de får de får dörren absolut aldrig vara stängd. Vissa får till och med inte vara ensamma på en våning, utan någon annan måste vara på samma våning som dem. Inte ett dugg förvånad att USA är högst rankad när det kommer till tonårsgravidiet när allt de vill är att bryta reglerna.
  9. Beroende på vilken tid under året du är född kommer du bli indelad i skolan, inte som vi har att det beror på vilket år. Är du född på våren 1995 är du senior, men under hösten 95 är du junior osv.
  • Elektonik – Hemma är det alltid snack om nya laptops, mobiler (iPhones främst då) osv. Här har de flesta inte ens smartphones än, det är någonting nytt!
  • School Spirit – Love it! Allting som har med skolan och göra blir så mycket roligare när alla följer olika teman och man gör saker och ting tillsammans. Homecoming, turnabout, prom, alla footballgames, basketball osv. Önskar detta kunde finnas i Sverige också!
  • Allmänbildade människor som vet saker och ting som händer utanför usa och i vissa fall utanför dess stat är svåra att hitta. Många blandar alltid ihop sverige med Schweiz.. Har dessutom fått frågor som ”Har du varit i Europa?”.
  • Killar är mycket artigare här, väldigt viktiga med att hålla upp dörren för dig även fast de inte ens känner dig.
  • Go big or go home! Allting är större, från högtider till mat till bilar. Mentaliteten av att vara störst och bäst verkar vara grejen.

Detta är dock det jag kom på just nu i denna stund och tillbaka till det där med kläder så får jag alltid kommentarer om min klädstil vilket är sjukt roligt. Får ofta höra att jag klär mig som en businesswoman dessutom, haha!
bild

6 thoughts on “SWEDENvsUSA

  1. OMG OMG OMG har du inte smakat jordnötssmörsmackorna än?!?! Vilken skam…
    Ofta folk inte ens har smartphones? Typ varje unge på min skola har iPhones! haha älskar vilken skillnad det kan vara på stater så nära varandra..

    Ser typ nästan aldrig mjukisbyxor heller…. dock pyjamas ibland och dessa yogapants driver mig galen!

    Och sist men inte minst, får ni inte lämna matsalen?! Det doesnt make any sense at all!!

  2. I carry on listening to the rumor speak about getting free online grant applications so I have been looking around for the finest site to get one. Could you tell me please, where could i acquire some?

  3. Såg din kommentar! Vi måste absolut resa nånstans tillsammans när vi kommer tillbaka. Saknar dig en hel del faktiskt ska du veta! För med dig är det aldrig tyst och aldrig tråkigt! Hoppas du har det bäst! Massa kramar från London! xx

Kommentera

