HAWAII DAY 3

Denna dag fick vi lite vila från solen och fick istället uppleva mer av den Hawaiianska kulturen. Morgonen började med en frukost nere vid stranden och sedan var det att hoppa på bussen som tog oss vidare till Palatset i Hawaii. Gick runt och såg statyer gjort efter tidigare kungar och drottningar, lyckades även hitta ett enormt träd som vi var tvungna att ta kort med.

Efter en kort vandring genom huvudstaden for vi vidare mot ”The Dole Pinapple Plantation”. Där fick vi se hur de odlar ananas och exporterar till andra länder, så som Sverige. Provade på ”Dole whip” vilket var som ananas glass, fast utan mejeriprodukter. Himmel vad gott det var! Fick även chansen att ingravera mitt Hawaiianska namn ”Punua” (vilket betyder Earlybird) på ett fint armband.

Mot lunchtid tog vi bussen och for vidare till North Shore av ön, rättare sagt Halewa Beach.  Vilket är en stor surf stad på ön. På vägen dit åkte vi förbi flera kända stränder, där t.e.x Hawaii 5-0 och den senaste Pirates of the Carribean blivit inspelad. Stannade även till vid andra stränder där vågorna var stora och fina.

Väl framme vid Halewa Beach gick vi runt till de unika souvenir butikerna och provade dessutom på deras berömda shaved ice. Till lunch blev det ett stop på ett hamburgarställe  och vad är mer  Hawaiiansk än ananas på burgaren? Har även en bild nedan som demonstrerar hur stora burgarna är här. Man kan inte äta dom normalt!

Efter en stund var det dags att åka till våran slut destination för dagen – The Polynesian Cultural Center. Vilket dom anser vara den Hawaiianska motsvarigheten till Disneyland. Det var ett väldigt unikt ställde där vi fick gå in till olika områden som representerade en specifik del av deras kulturen. Stället var riktigt intressant och vi fick se dansshower, lära oss att dansa hulahula, kasta spjut, göra eld utav att gnugga två trä bitar mot varandra och även klättra upp i ett kokosträd. Vi åt även middag inne på området och slutade kvällen med en stor show där alla olika delar av kulturer vad sammanfattade. Dock var det lite sorgligt att man inte fick ta bilder, för det var riktigt riktigt bra! Showen var kallad ”The Breath Of Life” och visade hur en pojke från födelse blev till en man i deras kultur.