QUESTIONS/ANSWERS

Ronja: hej! jag undrar om det är så att man får vara med på graduation om man väljer vissa ämnen? jag har nämligen blivit placerad som junior på skolan jag ska gå på som utbytesstudent till hösten och jag vill verkligen vara med på graduation :)

Svar: Hej Ronja! Åh vad roligt att du fått möjligheten att uppleva ett utbytesår. Min skola ville placera mig som junior, pga att alla utbyteselever blir det, oavsett ålder. Men då jag verkligen vill vara med på graduation och att jag har åldern för att vara senior så gick dom med på att placera mig som senior om jag tog engelskan på senior level och bytte ut US history mot motsvarande kurs på senior level, vilket är economy. Jag har inte haft några problem alls med dessa ämnen, och har fått A på alla mina papper än så länge. Dock beror det ju på hur bra engelska man har. Detta gäller dock bara min skola, vet inte riktigt hur det är för din. För t.e.x min vän Hanna i Minnesota så får alla utbytesstudenter vara med på graduation, även om du är junior. Så om jag vore du, så skulle jag kontakta skolan innan du åker och hör med dom vad deras policy är. Hoppas du får ett kanon bra år!

Lydia: Hej, har en liten fråga. Jag är en förhoppningsvis framtida utbytesstuden o undrar om du har några tips om vad man kan skriva i sitt personliga brev? :)

Svar: Hey Lydia. När det kommer till ditt personliga brev så råder jag dig att skriva om vad du verkligen känner för. Innan jag åkte så pratade min organisation om att man inte ska ställa några krav osv i brevet, men när jag sedan kom hit och pratade med mannen som placerade mig så sa han att ju mer du skriver om vart du skulle tänka dig vilja hamna, desto lättare är det för dom att placera dig. vill du hamna i en solig stat? skriv det! Men skriv inte någon speciell ort eller stat, för det är alldeles för detaljerat. Med tanke på hur det blev för mig, hur olik min värdfamilj var jämfört med mig, och hur fel det blev med pälsdjuren, så skulle jag verkligen ha skrivit mitt brev annorlunda.

Skriv om dina intressen, vad du vill göra i framtiden och om dig och din familj. Sedan om du har möjligheten att välja stat så tycker jag personligen inte att staten är viktig – det är viktigare att få en värdfamilj som du trivs med, för familjen är en stor del av ditt utbytesår! Hoppas att detta hjälpte lite grann och att du får ett kanon bra år här i staterna!

One thought on “QUESTIONS/ANSWERS

  1. Hej igen! jag ska alltså kontakta skolan innan jag åker? hur gjorde du med det? mailade du eller tog du kontakt på annat sätt? jag ska till minnesota så då kanske jag får vara med på graduation ändå, men är det inte endel andra event och sådär som man bara seniors får vara med på? bra blogg!!

Kommentera

